rakan2 kesayanganku

Sunday, 20 January 2013

Rokok Elektronik Berbahaya???




Tahukah anda mengapakah rokok elektrik diharamkan?

Sebelum ini, rokok elektrik di anggap sebagai satu alternatif yang selamat kepada tabiat merokok di kalangan perokok tegar.


Walau bagaimanapun, dari satu penyelidikan yang dijalankan baru2 ini telah mendapati rokok tersebut berbahaya untuk kesihatan. Ia mampu merosakkan paru2 mereka yang menggunakannya.


Alat tersebut didapati mengakibatkan kekurangan oksigen yang diserap oleh darah hingga mengakibatkan 
peningkatan segera dalam rintangan udara paru2.


Kesan itu akan berlarutan selama 10 minit berdasarkan sebuah laporan yang dibentangkan Kongres Tahunan persatuan Eropah. 


Rokok elektonik turut melepaskan nikotin melalui wap berbanding asap dan ia mencetuskan banyak perdebatan tentang keselamatan untuk menggunakannya.


Kini hampir 700,000 perokok dipercayai menggunakannya dalam usaha membuang tabiat buruk tersebut. Dimaklumkan, kebanyakan alat itu diimport dari China dan dipercayai tidak menjalani pemeriksaan keselamatan.


Sumber: Utusan Online



8 comments:

  1. macam2lah rokok elektronik lah...hish..x boleh ke klo x isap rokok??x suke..huhu :)

    ReplyDelete
  2. Pucuk pangkal kalau nak berhenti merokok percaya pada diri sendiri. Ni tak, kata nak berhenti tapi tetap nak stanby sekotak rokok dalam poket, memang tak kan berhenti laa jawabnye.

    ReplyDelete
  3. entah lah...mmg xdpt hidup kot kalau xde rokok...tu yg cipta alat mcm2 tu hehe

    ReplyDelete
  4. salam..blog anda direview...!!!

    http://diarijejakahangat1.blogspot.com/2013/01/segmen-review-blog-bertuah-4.html

    ReplyDelete
  5. you know farah, saya pernah jumpa kat pos laju orang yang jual rokok elektronik ni. ada yang kata bagus dan sebagainya. tapi kalau dah merokok tu, memang tak sihat

    ReplyDelete
  6. ada jugak eh rokok elektrik. tak kena renjatan elektrik ke bila merokok. hehehehe :P

    ReplyDelete
  7. actually, secara umumnya..ramai yg fikir rokok elektrik ni baik untuk perokok tegar yang ingin membuang tbiat merokok mereka tu...tapi dorang tak tau...rokok ni effect dia lebih trok dr rokok biasa tu...dh nama pn rokok mmg lah bhaya kan..hehe

    ReplyDelete